TweeOpReis.reismee.nl

Sinterklaas, ontspannen en overdadigheid: van Yuangshou naar Hong Kong en Macau

Sinterklaas
De dag na onze televisiepremiere in China was het tijd voor de sint om langs te komen in 'The Gigglin Tree', ondertussen waren ook Sjoerd (De evenknie van Mark, Annemieks broertje) en Sophie aangekomen in 'The Gigglin Tree' die weeerder in Guilin zijn tegengekomen dus samen met Maarten en Line (onze mede-touwtrek kampioen), Eddie en Dorie (de managers), Crissie (een Amsterdamse) en onze roommates Mark (een Duitse jongen) en Sonja (Amerikaanse) hadden we een leuke groep bij elkaar verzameld die allemaal de sinterklaastraditie in stand hebben gehouden.

Wij hebben van onze ouders in Parijs sinterklaas schuimpjes meegekregen die helaas tot 1 blok schuim waren samengesmolten en de managers hadden speculaas, pepernoten en marsepein ontvangenvanuit Nederland. Wie had dat gedacht, sinterklaas aan de andere kant van de wereld.

Naarmate de avond vorderde werd het steeds gezelliger (De biertjes smaakten goed en iedereen heeft altijd interessante reisverhalen). Voor Annemiek voelde het echt als een Sinterklaas thuis..Sjoerd is echt een kopie van Annemieks broertje, het maakt niet uit of hij lacht, praat, over zijn toekomst denkt (hotelschool?)... heel bizar en als we het ter sprake brengen wordt er keihard gelachen en begint Sophie met een opsomming over Sjoerd zijn eigenschappen.. praten.. [x] check... acties.... [x] check... armgebaren... [x] check... yup identiek in alles! Zo wordt onze sinterklaas enorm gezellig en 's avonds laat rollen we met een super goed gevoel in ons nest.

De volgende dagen brengen we heerlijk door op de banken in de woonkamer van het guesthouse, heerlijk voor de open haard, wat boekjes lezend terwijl het buiten regent. Als het droog is lopen we snel een rondje met Crissie (die als enige nog blijft in the Gigglin Tree, iedereen is die dinsdag vertrokken naar volgende bestemmingen). Donderdag volgen we nog een kookcursus waar Hans er letterlijk niks van bakt en telkens wordt gecorrigeerd door de lerares (waarschijnlijk een oud dril instructeur uit het Chinese leger) . We doen onze foto's op de post zodat deze zijn veiliggesteld en we vertrekken 's avonds met de nachtbus naar Shenzen toe waar wede volgende dag zullenoversteken naar Macau...

Macau
In Shenzen pakken we de metro en hoppen op de boot naar Macau waar we een hotelletje hebben geboekt, nog maar net uit de haven en de eerste plastic zakjes worden uitgedeelt omdat de boot hard op en neer stuitert over de golven. Wij zitten gelukkig in het midden van de boot en stuiteren niet zo hard op en neer als de mensen aan de zijkant van de boot en onze magen zijn na de jeeptochten in Madagaskar natuurlijk al gewend aan wat grof geweld dus met vaste benen verlaten we de boot op Macau en droppen onze bagage in het hotel. Tijd om de stad te verkennen.

Macau is een SER (Special Economic Region) van China net als Hong Kong. Dat houdt in dat ze een eigen bestuur hebben en een kapitalistisch georienteerde economie. Macau is de enige regio in deomgeving van China waar officieel gegokt mag worden (maareen blik in een chinees park of garage en je weet dat chinezen heel erg van gokken houden want overal wordt gekaart of mahjong gespeeld om geld) en intussen wordt Macau dan ook het Vegas van het oosten genoemd. Naast casino's bestaat Macau ook uit zeer veel koloniale gebouwen en is rijk aan historie. Door de onafhankelijkheid van China ten tijde van de culturele revolutie zijn ook vele tempelcomplexen en kerken intact gebleven en dit zorgt ervoor dat er in Macau tientallen gebouwen en pleinen door Unesco zijn opgenomen in de 'World Heritage List'. Macau bestond uit 2 eilanden en een schiereiland: Macau central zit vast aan China via een kleine landtong en daarnaast zijn er Taipa en Coloaone. Taipa is intussen vastgemaakt aan Coloaone door middel van gigantische landwinningsgebieden te vergelijken met Dubai. Land wordt opgespoten en hier worden enorme casino complexen op gebouwd. Deze strip heet de Cotai Strip. Ga je nog verder richting de zee dan kom je op Coloaone, dit is een nog niet door de bouwmania opgeslokt gebied rijk aan bossen en kleine oude vissersdorpjes.

De eerste en de tweede dagrichten we ons op het bekijken van oude gebouwen op Central Macau, bij aankomst slenteren we rondt over de vele piazza's (pleinen) en lopen tussen de smalle straatjes door. We nemen een kijkje in het 'Grand Lisboa', het grootste casino op Central Macau en er blijkt een heuze pokerroom te zijn en er is 's avonds een toernooi.. tja... dat kan Hans natuurlijk niet laten schieten dus schrijft hij zich in om 's avonds deel te nemen. Helaas, geen succes...

De volgende dag hebben we een wandeltocht door het oude stadscentrum gepland. We trekken door kleine straatjes langs koloniale gebouwenin allerlei vrolijke gele, groene en blauwe kleuren. Het is verassend om te zien dat tussen de enorme Chinese flats zoveel koloniale gebouwen bewaard zijn gebleven en het net voelt of je in Portugal rond loopt. In de straten wisselt de geur van wierook zich af met de geur van heerlijk eten om vervolgens plaats te maken voor een putlucht van een verstopt riool... typisch Azie:)

Na uren rondgelopen te hebben rondgewandelt en veel cultuur te hebben opgesnoven naast de aziatische luchtjes pakken we de bus en verlaten Macau Central op weg naar Taipa. We hebben besloten om Hong Kong te gaan bezoeken door middel van een dagtocht de volgende dag omdat de kosten van overnachtingen en leefgeld in Macau en Hong Kong ver boven ons dagbudget liggen. Tja... en als je dan geen portugees of Chinees spreekt is het weer moeilijk om uit te zoeken en voor je het weet ben je pas 2 uur later in het bezit van een kaartje voor de Ferry de volgende dag. We pakken vanaf de pier een gratis shuttle naar het Venetian Casino/Hotel wat vlak bij het dorpje Taipa Village ligt. De shuttlebus stopt recht voor de ingang van het casino en je wordt door de entree als het ware naar binnen gezogen...

Casino & Entertainment

Macau staat bekend om zijn grote casino's enikzelf had gedacht dat ik in Vegas wel al het gekke wat de mens kan verzinnen gezien zou hebben maar niets is minder waar... dit casino is gigantisch in alles! Geen middel is geschuwd om een enorm luxe uitstraling te geven aan het pand en er is voor iedereen amusement aanwezig. Het is onmogelijk een goede beschrijving te geven van het wat je er aantreft maar ik wil toch graag een poging wagen.

Van de buitenkant zijn de casino's al reusachtige bouwwerken. De RAI in Amsterdam is klein vergeleken met een casino in zowel Vegas als Macau.. Echter de casinos in Vegas zijn dan weer klein vergeleken met het immense bouwwerk hier in Macau. Door de ingang loop je je te vergapen aan alle luxewinkels die naar de centrale hal leiden. Juweliers, autodealers, goudsmeden, horlogeries, designerwinkels en wat je al niet kan bedenken heeft wel een vestiging. Via de met marmer beklede vloer loop je richting de eerste casino hal ter grootte van de jaarbeurs. Hier staat het stampvol met Chinezen die allerlei tafelspelen spelen als Baccarat, blackjack, Pin Gow, dobbelspelen, roulette e.d. Als je vervolgens aanschuift bij de kijkers achter een tafel snap je wel waarom de omzet hier in macau al6x vegas is. De minimum inzet varieert van $30 en de maximum omzet kan rustig oplopen tot $10.000 per ronde (en dat zijn de lage limiet tafels). Stapels fiches worden heen en weer geschoven tussen het casino en de speler, vol spanning kijken de chinezen naar hun kaarten en werpen deze voldaan terug naar het huis. Inzetten van $1.000 per hand gebeurt geregeld op verschillende tafels... Je vraagt je echt af waar mensen het geld vandaan halen.

Als je dan de speeltafels achter je laat loop je via de marmeren vloer naar het centrum van het casino waar gouden roltrappen je naar de volgende verdieping brengt. Hiersnap je waarom miljoenen mensen met hele families naarMacau toekomen. Overal is entertainment en voor iedereen is er amusement. De gouden roltrap brengt je op een plateau met een gigantisch opgetuigde kerstboom, vanaf het plateau kijk je uit op een cafe waar professionele stijldansparen een show opvoeren en geheel identiek een waanzinnige dans neerzetten. Neem je vervolgens de roltrap omhoog dan kom je uit in 'The shopping plaza'.. Neem 8x Hoog Catherijne, stop dit vol met restaurantjes, chique boetiekjes, shops vol luxe artikelen, hier en daar een Zara o.i.d. tussen een winkel van Rolex en Huge Boss/Chanel/Dior en er is genoeg om rond te kijken. ondertussen steek je met bruggetjes een indoor rivier over waar gondels overheen varen met chinezen in italiaanse kleding die heuze opera ten gehore brengen. (ik had verteld dat we op de 2e verdieping waren toch... en dan grachten???). Vervolgens struin je over de marmeren vloeren verder en kom je langs luxeuze restaurants (die verassend betaalbaar blijken voor de niet budget reiziger), vervolgens zijn er enorme foodcourtsmet keukens uitalle delen van dehele wereld. Ondertussen raak je aardig je richting kwijt en is ons doel Taipa village al aardig uit ons hoofd verdreven. De hotel lobbies! zijn overdonderend. De ene blinkt uit in luxe en stijlvol disign. In de andere opent een enorme lobby zich rijk versiert met gigantische kerstbomen, dansende poppen en oogverblindende luxe. Loop je verder dan kom je of weer in een niew casino gedeelte met nog meer tafels of speelautomaten of gewoon een enorme ruimte waar een boel muziek uit klinkt. Het plafond staat vol met gebeeldhouwde gouden figuren als leeuwen, bomen en mensen. Vervolgens opent het plafond zich waaruit een enorme kristallen kroonluchter naar beneden komt. Dan opent de vloer en komt er draaiend een enorme gouden boom naar boven die door de lampen van goud in groen en geel verandert en dan terug naar goud. de kroonluchter en de boom voeren een dans uit en vervolgens verdwijnen beiden weer naar hun oorspronkelijke plaats... volstrekt zinloos en zeker als je nagaat dat dit op de duurste grond is van Macau maar het is wel amusement dat zeer leuk is om te bekijken. Andere hotels blijken later een zelfde soort amusement te hebben in de vorm van watervallen en diament die tevoorschijn komen uit het plafond en de grond. Naast de enorme casino's, luxeuze hotels en enorme shopping malls zijn er ook nog theaters waar optredens worden gegeven. (In het Venetian biedt dit plaats aan 15.000! mensen). shows van Cirque du soleil worden er opgevoerd, wereldartiesten treden er op etc... Waanzinnig en zelfs als je net als ons totaal niets met gokken hebt loop je met open mond rond... als je dan ook nog eens budget zou hebben zou je heerlijk hier een week kunnen shoppen, in spa's rondhangen, heerlijk dineren en 's avonds diverse shows kunnen bekijken... waanzinnig!

Dan ontwaken we uit onze droom en realiseren we ons dat we geen geld hebben om ook maar iets te doen wat we hier hebben beschreven anders dan rondkijken en genieten van de gratis shows die ze hier opvoeren en zelfs dat verveelt niet want we zullen na Hong Kong ons nog 2 dagen hier prima mee vermaken. Na het eten van een pizza in de foodcourt verlaten we het Venetian niet wetend of het dag of nacht is (Het plafond bestaat uit een blauwe lucht metwolken die voorbijdrijven zodat je de tijd vergeet. We verlaten het venetian vele uurtjes later dan we gepland hadden maar hier rondstruinen is toch wel heerlijk. Taipa village is een oud dorpje vol portugese huizen met op de achtergrond de gigantische complexen van de casino's. Zeer bijzonder om te zien.

Hong Kong

De volgende dag vertrekken we naar Hong Kong. We vertrekken vroeg met de boot en varen een uur later Victoria harbour binnen. Aan de weerskanten van de haven prijkt de skyline hoog de lucht in en na New York is de skyline van Hong Kong waarschijnlijk de bekendste skyline ter wereld. Ook dit is een totaal andere wereld. Hier heb ik het gevoel dat tussen de flats je nog in een echt azie rondloopt met overal winkels die producten verkopen die varieren van eetbare vogelhuisjes tot namaaktelefoons e.d. Echter als je dan victoria Peak opgaat met een tram (een enorm steile klim naar het hoogste punt van Hong Kong Island) krijg je een fantastisch uitzicht over Hong Kong en dan zie je overal flats, flats en nog meer flats van tientallen verdiepingen hoog. Het aantal mensen dat op deze oppervlakte moet wonen is een veelvoud van wat voor europese stad dan ook. Hong Kong Central blinkt aan alle kanten met moderne wolkenkrabbers van de banken, energiebedrijven e.d.van Hong Kong en China. Na genoten te hebben van het uitzicht en verschillende plaatjes te hebben geschoten lopen wenog uren diverse wandelingen uit de lonely planet. 's Avonds bekijken we vanaf de overkant van de haven de skyline die een licht en lasershow opvoert van 20.00 tot 21.00 en na een terrasje keren we met de starferry door de haven terug... Ook over Hong Kong kan ik nog enorm lang uitweiden maar dat zal ik jullie besparen want ik ben alweer veel te lang aan het typen (gezien de mensen die achter mij wachten tot ik de PC verlaat:P ). Ik zal hun ook de mogelijkheid geven verhalen naar huis te kunnen schrijven over hun belevenissen..We zijn nu veilig in Hanoi aangekomen en zullen in ons volgende bericht meer vertellen over Vietnam, de grensoversteek tussen China en Vietnam e.d.

Groetjes Hans en Annemiek.

Marije

Klinkt echt heel tof allemaal! Al jullie bijzondere belevenissen geven mij extra zin in ons Nigeriaanse avontuur (het is nu definitief!) :)

Gerard

Bedankt weer voor het mooie verhaal. Je kunt zo langzamerhand wel een reisgids gaan samenstellen van de geproduceerde teksten.

Ik wens jullie goede Kerstdagen toe, of zoals ze in China zeggen een

VROLIJK KERSTFEEST

In Hong Kong is kerstmis vanwege historische redenen een officiele vakantie. Ook de rest van China begint er mee bekend te raken. Hoewel de Christenen maar een paar procent van de bevolking uitmaken, vieren steeds meer mensen het kerstfeest. Geschenken en alcohol zijn de ingrediënten voor een Chinees/westerse Kerst.
Lijkt me een onvergetelijke kerst te worden wordt voor jullie worden maar ik vermoed dat de bestemming inmiddels Hanoi is. Maar daar vieren ze ook Kerst. Ze gaan er massaal de straat voor op. Voorzichtig want je struikelt er over de scooters... Veel plezier en alvast een mooi oud en nieuw, dat schijnen ze daar heel modern te vieren!

Jannie, Jaap en Sander

Hallo daar,
Wat zijn het toch steeds weer prachtige verhalen.
Jullie maken wel wat mee en wat hebben jullie al een
boel gezien he.
Wij wensen jullie een hele prettige jaarwisseling, lijkt
ons wel heel apart om dat zover van huis te vieren,
en heel anders dan hier.
Alle goeds voor 2012 gewenst.

Hans en Annemiek,

De Beste Wensen voor het Nieuwe Jaar!

Berry en Ine

Annemiek en Hans de allerbeste wensen voor 2012

Wat maken jullie fantastische dingen mee, lijkt me helemaal geweldig om al die nieuwe culturen en omgevingen te beleven, alleen als je je niet verstaanbaar kunt maken lijkt me wel eng.
We genieten van jullie verhalen, kunnen het ons zo voor de geest halen. Heel veel plezier nog op jullie reis.

Gerard

R?t ti?c, t?m b?u thi?p ??p. C?m ?n b?n! Dit is Vietnamees voor: Oops, beautiful postcard. Thank you!

Gerard

Deze site heeft helaas een probleem met sommige Vietnamese letters, vandaar de ?? op 17:35.